Trećinu života provedemo spavajući

Napoleon, Florence Nightingale i Margaret Thacher spavali su četiri sata na dan. Thomas Edison spavanje je smatrao gubljenjem vremena. Običnim smrtnicima nespavanje će izazvati nervozu i mrzovolju, bit će skloniji debljanju, možda će imati i tahikardiju. Kažu da se špijuni u svojim obračunima svoje suparnike mučili upravo nespavanjem. Bilo kako bilo, spavajući provedemo trećinu života i upravo smo mu zato posvetili ovu reportažu.

Spavanje je esencijalno važno za našu dobrobit. Jedino kad spavamo luči se hormon rasta koji obnavlja stanice, jača naš obrambeni sustav, živčane stanice u kori mozga odmaraju se jedino kad spavamo. Djeci je potrebno 10 sati sna na dan, novorođenčadi 12, a odraslima 7. U Centru za poremećaje spavanja u Zagrebu proveli su istraživanje kojim su ustanovili da problema sa spavanjem ima 26 % Hrvata. Njih 11 % ozbiljnih.

Goran Kekić od nesanice pati zadnjih 10 godina, i u Centar je došao na snimanje moždanih aktivnosti. I ne pamti kada se zadnji put naspavao i probudio se pun elana. Goran je stoga spavao u Centru.  Mjerili su mu disanje, moždane funkcije, rad srca. Iz nalaza su odredili terapiju i zaključili da će do svojih snova Goran morati doći uz pomoć lijekova. Oni koji se, kako kaže neurolog prim. dr. sc Pavao Krmpotić, voditelj Centra za poremećaje spavanja, ne ubrajaju u 2% tzv. kratkospavača koji mogu bez posljedica spavati tek 3 sata, sebi duguju 7 sati dobroga sna dnevno.

Na putu do dobrih snova neke stvari pomažu: dobar madrac, udobna i prirodna posteljina, soba izolirana od buke i puna svježega zraka, primjerene temperature (ne pretopla) i bez televizora. Navečer nemojte obilno jesti, piti alkohol, ali niti vježbati. Doktor Krmpotić kaže, čak niti čitati!