Zagreb, shopping-metropola

Zagreb dobiva još jedan... trgovački centar. I to ne bilo kakav, jer ne samo da ima veliki izbor dućana već nudi i sadržaj kojim će postati kvartovsko okupljalište! Tako nekako romantično najavljuju novi, sedmi trgovački centar u Zagrebu. Pomalo mi je tužna ta slika, ali vrlo je vjerojatna. Jer Hrvati vole svoje shopping centre.

Anketa agencije za istraživanje tržišta Gfk u lipnju prošle godine pokazala je da gotovo 60% potrošača iz kućanstava s prihodima ispod hrvatskog prosjeka redovito posjećuje trgovačke centre dok se taj broj u kućanstvima s višim i visokim primanjima penje na 90%. S približno 190 metara kvadratnih trgovačkih centara na 1000 stanovnika zauzimamo 17. mjesto u Europi ispred, primjerice, Njemačke, Italije, Španjolske. Ili konkretnije: Zagreb ima isti broj centara kao jedan München. Britanska agencija za nekretnine Cushman & Wakefield prognozira da će se u Hrvatskoj do kraja 2014. u tu svrhu izgrađene površine povećati za dvoznamenkasti postotak.

Ono što je još zanimljivije je podatak da, ukupno gledajući, na stanovnika u Hrvatskoj otpada 1 metar kvadratni prodajne površine, dok u Njemačkoj taj broj iznosi 1,44, a u Austriji 1,75. Istovremeno dobit po metru kvadratnom prodajne površine doseže istu razinu kao u te dvije zemlje s višestruko višim BDP-om i kupovnom moći – između 2500 do 3500 eura. Mislim da taj podatak dovoljno govori o našim potrošačkim navikama, ali i cijenama u zemlji.

Da se razumijemo, nemam ništa protiv trgovačkih centara per se. Praktični su, sve imate na jednom mjestu i brže obavite što trebate. I ja ih posjetim, volim kupiti dobar komad odjeće ili par lijepih cipela, a usput obaviti i kupovinu namirnica i ostalih potrepština. Ali onda sam se nekoliko puta ulovila kako odlazim u shopping centar i onda kad ne postoji potreba. To je jedna od stvari koja meni smeta - imam dojam da  previše vremena provodimo u tim centrima. Zar će nam zaista postati okupljališta, mjesta društvenog života?

Također je činjenica da su se posljednjih godina u Zagrebu sve veće investicije upravo vrtile oko trgovačkih centara, a proizvodni pogoni se zatvaraju. Analitičari govore da ima mjesta za još njih. Pitam se samo koliko je tih centara potrebno i kako ćemo financirati svu tu našu potrošnju?

Osobno sam doista prezasićena brojem shopping centara. Uz novi pred nosom, na pet do deset minuta vožnje imam još tri uz nekoliko većih trgovina prehrambenim proizvodima. Voljela bih da se umjesto njega u mojem kvartu izgradio bazen, park, knjižnica, polivalentan prostor za sportska i kulturna događanja. Ali čemu? Ionako smo mi zemlja znanja s iznimno mršavim stanovništvom i visokim BDP-om. A možda nam to može postati novo turističko geslo - Zagreb, grad s bezbrojem trgovačkih centara.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Otkrivanje novih i zanimljivih mjesta, ljudi i događaja pričinjava mi veliko veselje, a još više me veseli kad ta otkrića mogu podijeliti s drugima – upravo tomu služi ovaj blog. Pri tome, kao jedna od Njemica u međunarodnom programu Hrvatskog radija Glas Hrvatske, posebno želim njemačkim govornim područjima približiti našu zemlju sa svim njezinim zanimljivostima. Stoga na stranicama Glasa Hrvatske možete pronaći i njemačku verziju bloga.