Laureati XVII. Prix Marulića

Grand Prix Marulić XVII. međunarodnog festivala igrane i dokumentarne radiodrame Prix Marulić - starim tekstovima u pohode, ove godine odlazi u Rusiju, Veliku Britaniju i Njemačku.

U kategoriji kratke forme Grand Prix Marulić osvojio je Radio Rusija RTR za 26 centuries of the Fox and the Crow producentice Zhanne Parelyaeve i redatelja Dmitryja Nikolaeva. Grand Prix Marulić u dokumentarnoj kategoriji dobila je dokumentarna radiodrama britanskog BBC-a Tim Key and Gogol's Overcoat producenta Stevena Rajama. Za dramu Wernera Fritscha Faust Song of the Sun Grand Prix Marulić u kategoriji igrane radiodrame osvojio je njemački Deutschlandfunk.

Na festivalu, koji se od 18. do 24. svibnja održavao u organizaciji Dramskog programa Hrvatskog radija, sudjelovale su 54 emisije iz 22 zemlje i 25 producentskih kuća.

Grand Prix Marulić sastoji se od novčane nagrade, diplome i skulpture Svjetionika radiootoka.

Na tom svjetski jedinstvenom međunarodnom festivalu koji okuplja stvaraoce dokumentarnih i igranih radiodrama te kratkih dramskih formi ove godine sudjelovale su 54 emisije iz 25 producentskih kuća te nekoliko neovisnih autora iz ukupno 22 države svijeta. Kao i niz godina do sada, na Hvaru su primjerice bili i BBC, kineski CNR, njemački Radio Berlin-Branderburg, SWR, Deutschlandfunk, Poljski radio PR, norveški NRK, bugarski BNR, australski ABC, iranski IRIB te susjedni Radio Slovenija, Radio Srbija i novosadski RTV.

Evo odluka međunarodnog žirija kojim su predsjedavali su Soila Valkama (Finska) i Chris Brooks (Kanada):

KATEGORIJA KRATKE FORME

1) Grand Prix Marulić osvojila je kratka radio forma iz Rusije (Radio Rusija RTR) 26 centuries of the Fox and the Crow producentice Zhanne Parelyaeve i redatelja Dmitryja Nikolaeva.
2) Prix Marulić za drugo mjesto osvojila je kratka radio forma Češkog radija How the Cuddlies Died Outautorice Daniele Fischerove i producentice Katerine Rathouske.
3) Prix Marulić za treće mjesto osvojila je kratka radio forma Češkog radija Home Birth autora Petra Hudskya i redateljice Katerine Rathouske.


KATEGORIJA DOKUMENTARNE RADIODRAME
1) Grand Prix Marulić osvojila je dokumentarna radio drama britanskog BBC-a Tim Key and Gogol's Overcoat producenta Stevena Rajama.
2) Prix Marulić za drugo mjesto osvojila je dokumentarna radio drama britanske tvrtke Rockethouse Production No Greater Love autora Cathy FitzGerald i Matta Thompsona.
3) Prix Marulić za treće mjesto osvojila je dokumentarna radio drama iz Bugarske A Longer Road to the Battlefield, Chapter 4: If My Body Dies autora Daniele Manolove (bugarski BNR), Borislava Evlogoeva (bugarski BNR) i Soile Valkame (finski YLE).


KATEGORIJA IGRANE RADIODRAME
1) Grand Prix Marulić za igranu radiodramu osvojio je njemački Deutschlandfunk za dramu Wernera Fritscha Faust Song of the Sun.
2) Prix Marulić za drugo mjesto osvojila je radiodrama BBC-a Reeds in the Wind producentice Nadie Molinari.
3) Prix Marulić za treće mjesto osvojila je Rumunjska s radio dramom Suzana autorice Ilince Stihi.

U kategorijama kratke forme i igrane radiodrame vrlo blizu nagradama primaknule su se i dvije hrvatske produkcije: na četvrtom mjestu kratkih formi su Sirene Nade Zoričić i Jasne Mesarić, a Suze u suzah, plač u plaču autorica Stephanie Jamnicky, Marije Pečnik Kvesić i Adriane Kramarić na petom su mjestu kategorije igrane radiodrame. Nagrada Hvarsko kazalište dodijeljena je članu ekipe festivala Dragutinu Sakomanu.

"Mislim da je kvaliteta programa bila vrlo visoka, možda i najviša do sada, a na festivalu sam sudjelovala četiri puta. Bilo je teško donijeti odluke i suditi. Posebno sam zadovoljna radiofonijom koja je na ovom festivalu bila posebno dobra i istaknuta. Također, mislim da se više komuniciralo sa slušateljima, emisije su bile intimne i direktne, komunikacija nas je uvlačila u priču.
U kratkoj formi za koju je dodjeljen Grand Prix ruski autoripronašli su vrlo dobar način da basnu povežu sa sadašnjošću i da se osvrnu na političku situaciju današnjice i života danas. Djelo funkcionira i kao dječja priča i kao priča za odrasle, priča je široka.

Njemačka igrana radiodrama koja je osvojila Grand Prix u svojoj kategoriji vrlo je jaka, ritmična, intimna, tekst je bio vrlo težak, no dolazio je blizu slušatelju... dobar zvuk, dobri glumci, mogli su se osjetiti prostor i poetičnost.

Britansko djelo za koje je dodijeljen Grand Prix u kategoriji dokumentarne radiodrame vrlo je smiješno, no najgenijalnije je što je dokumentarac bio napravljen u Gogoljevom stilu, donio nam je isti „ludi“ svijet. Baš u njegovom stilu: isprepleteno pričama i socijalnim aspektom onoga vremena koji je, zapravo, vrlo blizak današnjici." (Soila Valkama, predsjednica žirija, Finska)


Svaka godina na ovom festivalu je kvalitetna: ne sjećam se loše godine, a dugogodišnji sam sudionik festivala. Ja se bavim dokumentarnom radiodramom i puno učim dok slušam i dok diskutiramo - bilo je jako zanimljivih i kvalitetnih stručnih diskusija. Granice se pomiču. Primjerice, ovogodišnji slučaj australske drame: mi koji smo slušali nismo mogli razlikovati je li emisija iz kategorije drame ili dokumentarca. Smatrali smo da je dokumentarac, no autor je potvrdio da je emisiju prijavio kao dramu, dakle granice postaju sve tanje. To je primjerice ove godine bilo nešto novo na festivalu. (Chris Brookes, predsjednik žirija, Kanada)

Sve je proteklo u izvanrednoj atmosferi, bez ikakvog zastajkivanja, iako smo se spoticali zbog nepredviđenih neprilika: zbog štrajka Croatia Airlinesa jedan predsjednik žirija, Chris Brookes, zapeo je jedan dan na aerodromu u Londonu, a pred kraj festivala pogoršalo se vrijeme, na što u svibnju u Hvaru nismo navikli… Uspjeli smo održati slušanja u prostorima poput vrta ljetnikovca velikog renesansnog pjesnika Hanibala Lucića, tvrđave Fortica ponad grada Hvara ili franjevačkog samostana i crkve svetog Marka. Zbog kiše smo se sklonili u zatvoren prostor, hvarsko kazalište staro 500 godina, dakle pod krov, ali opet u vrlo lijep prostor koji zrači svojom poviješću. Svakako smo zadovoljni onim što smo slušali i bogatim i stručnim diskusijama o preslušanim emisijama.

Rekao bih da se pokazao jedan zanimljiv utjecaj našega festivala na europske i svjetske radio stanice: prije nekoliko godina uveli smo novu kategoriju, male forme, i čini se da su se sve više malim formama počeli baviti vrlo kvalitetni autori. (Ljubo Pauzin, organizator festivala, Hrvatska)