Nevidljivi pilot

Pretpostavke su se pokazale točnima: čini se da je uzrok nesreće poljskog predsjedničkog zrakoplova kod Smolenska prije tri godine prevelik pritisak na pilota i posadu da let izvedu prema predviđenom rasporedu.


Kada sam tada pisao o rušenju tog aviona, zaključio sam, prema podacima dostupnima u medijima, kako je nesreću moglo uzrokovati inzistiranje predsjedničkog protokola da zrakoplov sleti unatoč magli, lošem vremenu i slabo opremljenom vojnom aerodromu kod Smolenska. Razlog leta, podsjetimo se, bilo je obilježavanje godišnjice sovjetskog pokolja poljskih časnika u Katynskoj šumi, a rušenje zrakoplova kraj ruske zračne luke unijelo je dodatne tonove sumnjičenja i nepovjerenja u odnosu na rusku kontrolu leta. 

Ali, izvrsna serija National Geographica, Istrage zrakoplovnih nesreća, prije nekoliko večeri premijerno je predstavila epizodu u kojoj se rekonstruira upravo taj slučaj. Premda se to izričito ne tvrdi, iz svega prikazanog jasno je kako je najvjerojatniji uzrok nesreće nepotrebno i tvrdoglavo slijetanje u lošim uvjetima; ruska kontrola leta savjetovala je posadi da odustane od slijetanja, no nisu bili ovlašteni zabraniti tu operaciju. Odluku je morao donijeti kapetan zrakoplova.

A kapetan je, pak, takvu odluku donio u situaciji neizravnog pritiska. Snimač razgovora u pilotskoj kabini zabilježio je razgovor kapetana i šefa predsjedničkog protokola u trenutku kada je operacija slijetanja već počela i kada nitko osim posade ne bi smio biti u kokpitu; kabina je, kako je stručnim terminom objašnjeno, u tom trenutku bila kontaminirana. Kada je kapetan obavijestio šefa protokola da slijetanje neće biti moguće, ovaj je samo rekao kako onda imaju problem. Kapetan je znao da mu to može otežati radnu i poslovnu situaciju, jer nekoliko godina prije, kada je - također zbog sigurnosnih razloga - odbio prizemljiti predsjednički zrakoplov u zračnoj luci Tbilisija, karijera mu je krenula nadolje.

Upravo zastrašujuće: 96 ljudi, uključujući i poljskoga predsjednika, poginulo je zbog protokolarne bahatosti i gluposti! Neizravni predsjednički pritisak pokazao je da je, osim školovanog i pravog, u tom avionu postojao i jedan nevidljivi pilot, koji je državnu misiju pretpostavio realnosti i sigurnosti.

Jedino što je ostalo čitavo nakon rušenja aviona, navode Istrage zrakoplovnih nesreća, vijenac je koji su Poljaci ponijeli kako bi obilježili žrtve Katynske šume. Na kraju je taj vijenac prekrio njihove grobove. Kao i prije tri godine, mogu samo reći: simboli, simboli...