Arheolozi našli dokaze o drugom Betlehemu

Izraelski arheolozi kažu kako postoje jaki dokazi da je Krist rođen u drugome Betlehemu, malom selu u Galileji.

Oko 160 km sjeverno od mjesta gdje su se hodočasnici okupili, pastiri i dalje vode svoja stada kroz netaknute zelene brežuljke, a malo ih zna uputiti do zabačenog sela imena koje čudno zvuči: Betlehem u Galileji. No, arheolozi koji su ondje iskapali kažu kako postoji dovoljno dokaza da je taj Betlehem upravo Betlehem Kristova rođenja, izvijestio je američki javni radio NPR.

Mislim da je pravo mjesto Isusova rođenja ovdje, a ne u drugom Betlehemu, u blizini Jeruzalema, kaže Aviram Oshri, arheolog izraelske Uprave za starine, koji je na toj lokaciji vodio opsežna iskapanja.

Izgradnja ceste kroz selo dovela je do otkrića prvog dokaza da je Betlehem u Galileji možda imao posebno mjesto u povijesti. Nastanjivali su ga Židovi. Znamo da su bili Židovi jer smo ovdje našli ostatke proizvodnje kamenih posuda, a njih su koristili samo oni, i to samo u Isusovo vrijeme, kaže Oshri.

On je također pronašao artefakte koji pokazuju da je nekoliko stoljeća poslije ta zajednica postala kršćanska te sagradila veliku i bogato ukrašenu crkvu. Tvrdi kako postoje dokazi da je u ranom kršćanstvu taj Betlehem slavljen kao rodno mjesto Krista. Car Justinijan dao je izgraditi zidine oko naselja kako bi ga zaštitio. Ruševine tih zidina i danas okružuju dijelove tog sela u Galileji, kaže Oshri.

Ima puno više smisla da je Marija jahala na magarcu, kad je bila pri kraju trudnoće, iz Nazareta u Betlehem Galilejski koji je udaljen samo sedam kilometara, a ne u drugi Betlehem do kojeg je 150 km, kaže Oshri te dodaje kako postoje dokazi da drugi Betlehem, na Zapadnoj obali, koju Izraelci nazivaju Judeja, nije ni bio naseljen u 1. stoljeću.

Oshri vjeruje da na kršćane neće utjecati saznanje da je Betlehem koji oni imaju na umu pogrešan. Ne mislim da će to imati bilo kakvog utjecaja. Tradicija je jedna stvar, ljudi će i dalje vjerovati i ja to mogu razumjeti, zaključuje izraelski arheolog.