Vrijednost

Kolegica koja je namjeravala u vrijeme novogodišnjih praznika putovati u jednu europsku metropolu nazvala me s pitanjem je li cijena zrakoplovne karte koju je pronašla na internetu povoljna i prihvatljiva; nazvala me jer imam određeno iskustvo u takvim putovanjima, onima koje čovjek sam organizira.
    
Cijena mi se činila realnom, s obzirom na to da je datum prilično blizu. Uputio sam je, ipak, na još pokoju internetsku adresu, radi usporedbe, upozorivši je kako ključnu ulogu igra kombinacija datuma. Stvar je nevjerojatna: ako čovjek, primjerice, putuje u petak, a vraća se u ponedjeljak karta je dvjesto eura, a ako se vraća u utorak, čak četiristo. Ako, pak, pođe dan ranije... Kombinacije su bezbrojne, pa nam se tako prigodom rezervacije kao pomoć nudi  prava tablica u kojoj možemo naći kvadratić što nam cijenom najviše odgovara.
    
Već jedno vrijeme zrakoplovna, a i hotelska, industrija posluje na način vrlo dinamične burze.  Dok su nekad tarife bile fiksne - uz, naravno, stanovite popuste koji su također bili čvrsto definirani - danas su za cijenu putovanja ključna dva faktora: vrijeme rezervacije (što ranije kupite kartu, to će ona biti jeftinija) i vrijeme putovanja, odnosno, ona ranije spomenuta kombinacija datuma.
    
Također, ako ste nekad željeli prespavati u hotelu s, recimo, visoke četiri zvjezdice, znali ste da će vas to, u svakom slučaju, stajati skupo. Danas, pak, ako ulovite za vas sretan trenutak, kada je hotel tanak s rezervacijama, uspjet će vam se meškoljiti u velikom komforu za samo četrdesetak ili pedesetak  eura. Vrijednost kao fiksna kategorija (osim na ekstremno gornjem i ekstremno donjem dijelu ljestvice) više ne postoji; vrijednost je samo ispis dnevne ponude i potražnje.
    
Nažalost, čini mi se kako se to isto odnosi i na ljude; naša vrijednost proračunava se na kratkoročnoj bazi. Taj ozloglašeni neoliberalni kapitalizam, naime, ne želi vrijednosti plaćati dugotrajno, ne želi se obvezivati na dulje vrijeme. I ljudi i predmeti lako se, bez puno misli, bacaju u otpad; jer, tržište uvijek nudi novo, po povoljnoj cijeni. Ako u tablici pronađete najjeftiniji kvadratić.