Glumci

Dan je bio vrlo topao, sunčan, svakako neobično vruć za početak rujna (premda, čitam, početkom rujna 1946., primjerice, bila su visoka 34 stupnja) i nije mirisao na esej. Sve dok na Zrinjevcu nisam sreo veliku hrvatsku glumicu Nadu Subotić s kojom, kad se tako vidimo u gradu, izmijenim nekoliko nasmiješenih riječi.

Pored svega što se danas zbiva na ulici, kome treba kazalište?, kaže mi Nada; ta jasna i stvarna i istinita rečenica odmah u mojoj glavi pokreće ono malo, dnevno, esejiziranje koje neće dospjeti do knjiga i katedri, ali možda će nam trenutak učiniti trodimenzionalnim. A s obzirom na to da je u novinarstvu uvijek potreban povod, ni povod nije teško naći - neka to bude, recimo, aktualni Festival svjetskog kazališta u Zagrebu.

Odista, je li se ulica pretvorila u pravu pozornicu našeg doba? Od nježnih struna uličnih svirača do svirepih obračuna i pljački usred bijela dana, od ljudi koji, hodajući, izvode samo njima razumljive monologe do onih što plove urešeni poput glumaca - ulica je prepuna događanja. Kao da je kazalište postalo previše usko, i previše ekskluzivno, za tiještenje krika i bijesa, ludila i strasti, i kao da je glumaca odjednom previše, teatar se razlio na ulice gradova, postajući scenom koju je zanimljivo promatrati cijeloga dana, i noći.

Pa u svim vremenima ulica je bila pozornica, netko će primijetiti. Točno, ali možda ne baš toliko. Uostalom, kada se asfaltnom predstavljanju dodaju ona na internetu (Facebook i dr.), gdje ljudi odabiru trenutke iz vlastitog života i serviraju ih drugima, možemo zaključiti kako je taj predstavljački nagon definitivno postao glasnijim nego prije.

E pa vidite da je Shakespeare bio u pravu, kažem Nadi, jer cijeli je svijet sada postao pozornica! Premda se to čini izlizanim, dvojicu uvijek možemo citirati - Shakespearea o pozornici i Warhola o slavi.

Eto, kad je već pozornica preselila u eksterijer i u život, što nam preostaje glede kazališta? Možda to da u kazalište, umjesto na predstavu, idemo na - stvarni život.

Zvuči kao moto nekog teatarskog festivala.