Lov

Okružen blagdanskim shopping-izletim i rasprodajama, naišao sam na zanimljivu tezu švedskog ekonomista Kjella Nordströma koju je izrekao u intervjuu Globusu; Nordström i Jonas Ridderstrale, inače, vrlo su popularan švedski dvojac, a iza njih stoje ekonomske hit-knjige Funky Business i Karaoke kapitalizam. Ono što ih je proslavilo jest i to što o ekonomskim problemima i temama pričaju na vrlo hip način.


Ono što je našim davnim precima bio lov, to je nama odlazak u shopping-centar, tvrdi Nordström. Zanimljivo, tako nešto nikad mi ne bi palo na pamet. A kad čovjek razmisli, uistinu – umjesto potrage za životinjskom lovinom (moram samo napomenuti da lovstvo kao sport nipošto ne podržavam), suvremeni je čovjek u pohodu na raznobojne vrećice raznoraznih brandova, bilo da je riječ o krpicama ili zgodnim tehničkim gadgetima. Dok je kupovina nekad bila uglavnom svrsishodna (osim kod najbogatijih, koji su se uvijek voljeli razmetati nepotrebnostima, Fabergéovim jajima i sličnim skupoćama) – dakle, kupovalo se ono što je bilo nužno potrebno, a dotrajalo se često i popravljalo – danas je kupnja vrst odmora i razonode, pa i sporta. U tom smislu shopping-centar s jedne je strane hram materijalizma, a s druge sportska arena. Najveći je trofej pritom „uloviti“ nešto jako kvalitetno, a opet jako jeftino – odnosno, sniženo.
     

Sjetio sam se, tako i glasovitog engleskog pjesnika i satiričara Alexandera Popea (1688. – 1744.), koji u podrugljivom djelu „The Rape of the Lock“ („Otmica uvojka“) u trivijalnom registru pripovijeda o otmici Helene. Sve ono što je u starih Grka bilo uznosito i herojsko, ovdje je banalno, a Pope kao da želi reći kako njegovo vrijeme nije ni izdaleka dostojno slave kulturalnih predaka.


Eto, slično je i danas; umjesto uzbuđenja i svrsishodnosti drevnog lova, danas imamo „lov“ u zatvorenom, duž kilometarskih aleja shopping-centara. Umjesto zvukova, boja i mirisa prirode, krećemo se u  vječno istom, umjetnom, osvjetljenju. Umjesto životinjskog plijena – naramci vrećica i paketa. Naizgled tako pitomo, no nimalo bezazleno.
     
Suvremeno je herojstvo, ustvari, što više i što češće odupirati se tom shopping-lovu koji, ustvari, uopće nije funky.